WooCommerce logoWordPress.comia pyörittävä Automattic julkisti eilen illalla Suomen aikaa ostaneensa WooThemesin, joka tunnetaan parhaiten WooCommerce-verkkokauppalisäosan valmistajana. Kolmannen osapuolen tilastojen mukaan WooCommerce on maailman käytetyin verkkokauppa-alusta, ainoastaan top 100 000 isoimmilla sivustoilla Magento on vielä yleisempi.

Mitä tämä tarkoittaa WordPress-ekosysteemin kannalta? Toistaiseksi vielä paljon tietoa suunnitelmista ei ole, mutta se ainakin luvataan, että brändi ja toiminta jatkuu entisellään. On helppo arvata, että ainakin suunnitelma tuoda WooCommerce tarjolle WordPress.comissa on olemassa. Tässä WordPress.com on kilpailijoihinsa verrattuna lähinnä seuraajan roolissa.

WooThemes myy myös muita lisäosia ja tietysti teemoja WordPress.org-puolelle. Tätä ei Automattic taas ole tehnyt. Se on veloittanut koodista vain SaaS-mallilla, jos asiakaskohtaisia VIP-palveluita ei lasketa mukaan. Ehkä WooThemesin hankinta avaa kanavan lisäosakaupalle ja muitakin asennettavia ohjelmistotuotteita on tulevaisuudessa tarjolla.

WooCommercen lisäosakauppa on nyt auki myös kolmannen osapuolen tuotteille. Automatticin pyörittämä yleinen lisäosa- ja teemakauppa voisi tarjota hyvän kilpakumppanin parjatulle Envatolle. Mutta tämä on pelkkää spekulaatiota eikä edes kovin todennäköinen skenaario, ottaen huomioon Matt Mullenwegin aikaisemman asenteen tällaista toimintaa kohtaan. Tämä spekulointi ei siis kanna pitkälle.

On joka tapauksessa melkoinen uutinen, että maailman yleisin verkkokauppa-alusta rakentuu maailman yleisimmän julkaisujärjestelmän päälle ja että yksi yritys omistaa nyt molemmat. Joku voi ehkä miettiä, kasvaako Automatticin monopoli jonain päivänä haitalliseksi koko alalle. Toistaiseksi siitä on näyttänyt olevan lähinnä hyötyä, koska avoin lähdekoodi pitää firman rehellisenä ja käyttäjät vapaina.